Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym NADZIEJA

Podlasie

Podlasie, 27-28 lipiec 2019
            Janów Podlaski, Pratulin, Kodeń i Kostomłoty
Piękno naszej ojczyzny poznajemy odwiedzając różne jej zakątki. Tym razem wybraliśmy się na Podlasie, nad przygraniczną rzekę Bug.

Janów Podlaski

Miejscowość znana w całej Polsce dzięki Stadninie Koni Arabskich. Stadnina specjalizuje się w hodowli koni krwi arabskiej i półkrwi angloarabskiej. Odbywają się w niej coroczne aukcje koni przyciągające hodowców i wystawców z kraju i z zagranicy. Siedziba stadniny znajduje się w Wygodzie k. Janowa, w założonym w 1817 zespole klasycystycznych stajni, których jest 16. My zaglądnęliśmy do dwóch, obejrzeliśmy wozownię, podziwialiśmy pasące się na łąkach konie, wysłuchaliśmy historii przekazanej nam przez Panią Kasię, od  założenia hodowli  koni krwi arabskiej w tym miejscu,  przez perypetie wojny napoleońskiej, przez powstania i wojny światowe.
            Adam Naruszewicz to postać nierozerwalnie związana z Janowem Podlaskim, biskup, poeta i przyjaciel ostatniego króla Polski, który osiadł w Janowie i tu spoczywają jego doczesne szczątki w Kolegiacie Trójcy Świętej.
Druga Pani Przewodnik - Pani Maria opowiadała o Podlasiu i dziejach Janowa.  Po drodze do Pratulina zobaczyliśmy piękny kompleks Pałacowy w którym mieszkał biskup Adam.

Pratulin

Tutaj, dnia 24 stycznia 1874 r. w obronie wiary i jedności Kościoła zginęło 13 osób. Byli to unici, którzy zostali beatyfikowani przez Jana Pawła II w Rzymiew dniu 06.10.1996 r.  W  1886  roku  cerkiewka,  zbroczona  krwią Unitów, została rozebrana z nakazu władz rosyjskich, zostały po niej tylko fragmenty fundamentów, zachowane jako pamiątka. Na miejscu męczeństwa postawiono w 2012 r. drewniany kościół przeniesiony ze Stanina. To miejsce nazwano Martyrium Pratulińskim. Pani Maria z pasją opowiadała o wydarzeniach sprzed ponad dwustu lat. Obejrzeliśmy film poświęcony historii i tragicznym losom Męczenników Podlaskich. Sanktuarium Męczenników Podlaskich, to jednocześnie kościół parafialny tu znajdują się relikwie błogosławionych, pomodliliśmy się i ruszylismy w drogę do Kodnia.

Kodeń

W Kodniu zameldowaliśmy się w Domu Pielgrzyma Braci Oblatów późnym popołudniem w sobotę. Zjedliśmy kolację i osoby które miały siłę, o 21.00 wzięły udział w apelu Maryjnym i zasłonięciu cudownego obrazu Matki Boskiej Kodeńskiej.
Historia Obrazu Matki Boskiej Gregoriańskiej i z Guadalupe, bo takie tytuły nosi, jak trafił do Kodnia, oraz co spotkało Mikołaja Sapiehę, to naprawdę gotowy scenariusz filmu przygodowego. Burzliwe dzieje samego miasta Kodeń i rodu Sapiehów ściśle związane z losami Rzeczpospolitej, to dla nas przykład patriotyzmu i trwania w wierze ojców. Przed Bazyliką w centrum Kodnia stoi obelisk poświęcony setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości a obok stoi piękna figura Matki Boskiej Królowej Polski. Trzeba chyba mieszkać przy granicy i ciężko doświadczyć wojen, by tak cenić polskość i wolność. potem wyruszylismy na spacer po ogrodzie zielnym i udaliśmy się też do Kostomłotów na mszę św.

Kostomłoty

Cerkiew św. Nikity to świątynia jedynej w Polsce parafii neounickiej, gdzie nabożeństwo odbywa się w obrządku bizantyjsko-słowiańskim. Jest to Sanktuarium Męczenników Podlaskich i tutaj znajdują się ich relikwie. Wybudowana w XVII wieku, ostatnio starannie wyremontowana, zawiera cenny ikonostas pochodzący z okresu budowy świątyni. To tu uczestniczyliśmy we Mszy świętej i po niej wróciliśmy do Kodnia na obiad.
             Powrót do domu, bo droga daleka, więc nie należy zwlekać.
Dziękujemy Wszystkim dzięki którym mogliśmy przeżyć tą wspaniałą podróż.

Zadanie Publiczne pn.:"Być razem" jest współfinansowane ze środków otrzymanych od Gminy Pcim

Wróć na poprzednią stronę

Promujemy:
Nasza gmina Niepełnosprawni razem. Chrześcijańskie Braterwtwo Osób Chorych i Niepełnosprawnych Garbarnia SPYRKA Tutaj spełniają się marzenia